onsdag 8. desember 2010

Nysgjerrig på: A modern faerie tales

A Modern Faerie Tales


Denne serien er skrevet av Holly Black.
Fikk den anbefalt av en bruker på bokelskere.
Den vekket min interesse på grund av feene.
Vet egentlig ikke hva den handler om annet en feer.

Og dette som Ellemerr skrev til meg på bokelskere. :)

Den handler om Kaye (16) som (liten spoiler) finner ut at hun er en bytting - altså en alv som er bytta ut med et menneskebarn. Hun var venn med småfeer når hun var liten, så det kommer ikke som noen enorm overaskelse, men er rart nok likevel. Hun blir innblanda i noen politiske vanskeligheter i forbindelse med tiendeofferet (the tithe). Vent litt, jeg fant en quote som oppsumerer det hele veldig fint: "it's a sacrifice that makes the faeries that aren't part of any court still do what the court people say. I have to pretend to be human so they can pretend to sacrifice me." ~Kaye

Selvfølgelig er det også kjærlighet med i spillet, som alltid blir litt ekstra rart når det er umenneskelige med. Men ikke med overdrevent fokus - dette er en spenningsroman, ikke kjærlighetsroman. ;)

Bok 1: Tithe
Bok 2: Valliant
Bok 3: Ironside

På linkene kan dere finne mere info om de forskjellige bøkene :)

Har du lest denne serien? Hva syntes du..?
Er det andre bøker med feer du kan anbefale..? Vil gjerne lese noen bøker med feer :)

~MoonStar~

2 kommentarer:

  1. Jeg leste debatten på Bokelskere.no jeg også, og fikk lyst til å teste ut disse bøkene. De hørtes spennende ut!
    Kanskje skal jeg være så "sleip" at jeg kjøper dem til søsteren min i bursdagsgave i februar. Hun elsker også denne typen bøker, så da slår jeg to fluer i en smekk i og med at jeg kommer til å få låne dem av henne etterpå ;)

    SvarSlett
  2. Hehe den metoden kjenner jeg alt for godt xD
    Høres som en god ide ;)

    SvarSlett