tirsdag 15. februar 2011

Anmeldelse: Knife av R.J Anderson

Knife av R.J Anderson

Lest: Februar 2011
Språk:Engelsk

ISBN13: 9780061554742
327 sider


Bak på boka: (fra Goodreads)

Forget everything you think you know about faeries. . . .

Creatures full of magic and whimsy?

Not in the Oakenwyld. Not anymore.

Deep inside the great Oak lies a dying faery realm, bursting with secrets instead of magic. Long ago the faeries mysteriously lost their magic. Robbed of their powers, they have become selfish and dull-witted. Now their numbers are dwindling and their very survival is at stake.

Only one young faery—Knife—is determined to find out where her people's magic has gone and try to get it back. Unlike her sisters, Knife is fierce and independent. She's not afraid of anything—not the vicious crows, the strict Faery Queen, or the fascinating humans living nearby. But when Knife disobeys the Faery Queen and befriends a human named Paul, her quest becomes more dangerous than she realizes. Can Knife trust Paul to help, or has she brought the faeries even closer to the brink of destruction?

Talented newcomer R. J. Anderson creates an extraordinary new fantasy world and weaves a gripping tale of lost magic, high adventure, and surprising friendship in which the fate of an entire realm rests on the shoulders of one brave faery rebel.

Kort om selve historien:
Denne boka handler om en liten fe, som bor i et samfunn av feer, inne i et stort tre. Men på trods av alle truslene og grøsser historien om utsiden og menneskene der ute. Så er dette en fe som er full av eventyrlyst og nysgjerrighet, som bare drømmer om og utforske utsiden. Og drømmer om og fly fritt omkring utenfor. Men på trods av sin personlighet, vil hun stadig følge samfunnets regler. Spørrsmålet er bare hvordan gjøre dette, når det er så mye spennende der ute, som må utforskes.


Knife blir treets nye jeger. Dette gjør at hun kan fly uten for treet. En mulighet hun ofte griper.
For det er det hun altid har drømt om. Men hva skjer den dagen hun blir oppdaget og fanget av et menneske. Hvordan skal hun slippe fri. Hva vil skje med henne og hvordan vil menneske takle feene og deres verden.

Og hvorfor er det egentlig så mange regler i det lille fe samfunnet. Det har ikke altid vært sånn, men hvorfor og hvordan ble det, som det er nå. Og hvordan kan de venne tilbake til det samfunnet de engang hadde. Er dette noe Knife kan løse og finne en kur på. Så feene kan få den manglende magien sin tilbake.
Så mange ting og spørrsmål. Og så uklar fortid og fremtid. Hva vil skje og hva har skjedd ;)

Min mening:
Jeg hadde skikkelig høye forventninger til denne boka. Da jeg har sett så mange bra anmeldelser på den rundt omkring. Men jeg må ærlig inrømme den traff ikke 100% mitt i blinken for meg, men det var nærme.
Alt i alt så likte jeg boken godt. The var eventyr, feer, spenning osv..Alt som jeg liker i en bok xD


Men må inrømme jeg savnet noe. Noen ganger følte jeg at det gikk alt for lenge, for det egentlig skjedde noe. Og derfor har jeg valgt og gi denne boken 4 ut av 6 stjerner. :)

Må tilføye jeg tror boken passer godt til unge jenter i alderen 13 og oppetter :)


Sjekk også:
- Legg til på bokelskere
- Les om eller legg til på Goodreads
- Anmeldelse bok 2 - Rebel (kommer snart)
- Anmeldelse bok 3 - Arrow (kommer snart)
- Forfatterens hjemmeside

Dette er som sakt første boken i en serie som heter Faery Rebel, som er skrevet av R.J Anderson. Første boka har to officielle titler, som er enten Knife (som min) eller Spell Hunter. Andre boka heter enten Rebel eller Wayfarer. Tredje boka Arrow.
Mens fjerde boka som er forventet i 2012, vil nok komme til og hete Swift.


Har du lest denne? Og hva syntes du? Del gjerne link til din egen anmeldelse. Så vi får flere syn på saken ;)


~MoonStar~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar