søndag 25. september 2011

Anmeldelse: Høsten av Jan Henrik Nielsen

Høsten av Jan Henrik Nielsen


Om Boka:
Høsten er en debutbok av en norsk forfatter ved navnet Jan Henrik Nielsen, som er oppvokst i Kristiansand. Utover denne boken har han tidligere publisert novellen Signaler, i 2010.

Dette er en barne/ungdomsbok, beregnet for unge i alderen 12 år ca. Den er skrevet på bokmål og ei et lettlest språk.

272 sider
ISBN: 9788202363390
Boken ble utgitt i August 2011.

Vil gjerne takke forlaget Cappelen Damm, for og sende meg en kopi av boken. Som en del av deres ungdoms bokbloggturne.
I bunden av dette innlegget kan dere se link til bokbloggturnen og anmeldelsene til de forskjellige andre som også har lest denne boken. :)

Lest: September 2011
Språk: Norsk

Bak på boka:
Nanna går bort til periskopet, slår ut håndtakene og plasserer øynene foran de sprukne gummiringene. Inne i bunkeren er det halvmørkt og hun blendes av det skarpe lyset utenfra. - Det er fint vær, sier hun. - Få se, sier Friede og prøver å tvinge seg foran. - Vent. Du skal få se, ler Nanna. - Jeg skal bare gjøre observasjonen først. Du kan notere. - Ok. Nanna vrir sakte rundt på periskopet. - Er du klar? - Ja, sier Friede borte ved skrivebordet. - Blå himmel og sol. Vinden blåser i trærne. - Ja, sier Friede. - Ingenting er rørt i stua. Alt ligger på samme plass. Nanna vrir nesten helt rundt og følger etter med kroppen. - Ingen på fjellene og ingen i bukta. - Hvordan er trærne? Spør Friede. - Ingen forandring. Bare døde blader. - Ingen forandring? - Nei. Vil du se? spør Nanna. - Nei, sier Friede motløst.

EN MYSTISK SYKDOM har rammet det meste av liver på jorden. Nanna og lillesøsteren Friede har i flere år levd skjult i en bunker sammen med faren sin, for å unnslippe smitten.
Faren mener at det fortsatt er for farlig til at de kan gå ut.
Jentene holder snart ikke ut lenger.


Handlingen:
Boken handler om du søstre, som lever i en hard tid. Nanna 12 år og Friede (ca.6 år) har i over 5 år bodd i en bunker under huset, sammen med deres far. En sykdom spredte seg og gjorde alle syke, og folk begynte og gå i dekning.
Over 5 år senere, vet de stadig ikke om de tørr bevege seg opp til overflaten. Er det trykt? Vil de bli smittet? Og hvordan har verden utenfor egentlig utviklet seg?
Dette er ting faren tar i betraktning, når han gjør sitt beste for og passe på sin familie. Mens de to unge jentene bare blir mere og mere utålmodige og nysgjerrig.
De er lei av og leke skole, tegne og gjøre det samme om og om igjen.
Men hva skjer når de kommer opp på overflaten. Er ting som de forventet.
Jentene har et eventyr i vente, som de nok aldri hadde drømt om.

Min mening:
Først og fremst.. Wow... Denne boken overrasket meg virkelig.
Jeg elsker coveret syntes det er skikkelig fint. Men er ikke den store krim leseren, og coveret minner meg rett og slett for mye om en voksen krim bok. Så hadde jeg sett boken i butikkene hadde jeg nok aldri plukket den opp. Og må innrømme jeg ikke syntes det passer til målegruppen, barn. Men når man har lest boken skjønner man hvorfor coveret er som det er og det passer kjempe godt til historien :) Og boken vil se fantastisk ut på bokreolen :)
Bortsett fra det elsket jeg selve boken og den holdt meg våken gjennom hele natten. Bokstavelig talt. Skulle bare lese litt før jeg skulle sove, kl 6 nesten morgen la jeg boka fra meg :O
Så uten tvil får denne boken 6 ut av 6 stjerner

Grunnen til jeg syntes den fortjener 6 av 6 stjerner, er at bortsett fra den passer til de unge. Syntes jeg også den passer til voksne. Det er mange voksne og ungedommer der ute som syntes det er vanskelig og lese, men denne er lett i språket og passer alle aldre. Spør du meg :)

Vil ikke gå i detaljer om handlingen, med hva jeg likte og ikke, for vil ikke avsløre noe. Da det var det at jeg ikke visste noe, som fikk meg til og lese og bla som en gærning :P
Men anbefaler man leser denne boken :)

Sjekk også:
- Anmeldelsen til Ikke bare ei bok
- Anmeldelsen til Skolebibliotekaren
- Anmeldelsen til Signii
- Anmeldelsen til The Labyrinthine
- Anmeldelsen til Flukten fra Virkeligheten
- Anmeldelsen til Chalten (kommer senere)

- Bokbloggturnens hjemmeside
- Legg til på bokelskere
- Smakebit av Høsten
- Cappelen Damms side, hvis du ønsker og kjøpe boken :)


Har du lest denne boken? Eller planer om og lese den? Hva syntes du :)

~MoonStar~

4 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg i at dette er en veldig god bok. Flott historie og herlig med en norsk dystopi!

    SvarSlett
  2. Jeg må legge denne på leselisten min :)

    SvarSlett
  3. Jeg ble skikkelig glad i denne boken, pluss at jeg fikk øynene opp for denne sjangeren. Skal finne flere dystopiske bøker å kose meg med fremover.

    Håper forresten at forfatteren planlegger en oppfølger. Egentlig, uten å røpe slutten, hvis han hadde lagt det opp litt annerledes, kunne dette fint ha blitt en liten serie tenker jeg :)

    SvarSlett
  4. Bra innlegg, har ikke lest boka selv men fikk skikkelig lyst til å lese den ! : D

    SvarSlett