lørdag 31. mars 2012

Anmeldelse: Ringeren i Notre Dame av Victor Hugo

Ringeren i Notre Dame av Victor Hugo




Om Boka:
Ringeren i Notre Dame er en gammel klassiker skrevet av Victor Hugo.
Denne boken har jeg lest i fellesskap med Line`s lesesirkel, som dere finner link til i bunnen av dette blogginnlegget :)
Dette er også min aller første klassiker jeg har lest.

Boken er visst skrevet helt tilbake i 1831, så vidt jeg forstod på Wikipedia (som min gamle lærer har fortalt meg jeg ikke må stole på, men i dette tilfelle deler jeg likevel infoen med dere)
Den norske utgaven som jeg eier er utgitt i 1954 og da derfor betydlig nyere, men for meg en fin gammel bok :)
Victor Hugo er også kjent for hans værk Les Miserable. Begge disse klassikerne har blit videre formidlet i både film og musikal form i nyere tid.
Ringeren fra Notre Dame kjenner nok mange av oss som Disney klassiker filmen. (Men må påbeke at handlingene faktisk slet ikke er like)

ca. 257 sider

Lest: Mars 2012
Språk: Norsk

Bak på Boka: (fra Den norske bokdatabasen)
Da en sigøynerfamilie forsøker å snike seg inn i Paris, blir de tatt til fange av dommer Frollo. Kvinnen blir drept i slåsskampen som følger. Erkediakonen pålegger Frollo å adoptere og oppdra det monsteret av en sønn hun etterlater seg. I tjue år holder Quasimodo til i klokketårnet på Notre Dame, skjermet fra folk. Men en dag våger han seg ut for å se på Narrenes fest. Denne dagen kommer til å forandre livet hans.

Min Mening:
Må nesten begynne med og forklare dette er min første klassiker. Og klassikere er langt uten for min komfort zone xD Så dette var en prøvelse for meg.
Likte faktisk denne boken, men på tross har jeg måtte gi den 3 ut av 6 stjerner


Dette fordi den ble litt for langtrukken og tung i det. Og jeg mistet fokus opp til flere ganger :(
Når jeg endelig kom litt inn i historien valgte forfatteren *poff* og bruke et helt kapitel på og forklare bygningen som ligger ved siden av der hvor vi er i handlingen. Og det funker bare ikke for en person som meg som fort blir distrahert xD Det gjorde at jeg ble forvirret og mistet fokus og derfor datt helt ut av det. Samtidig var noen av forklaringene lange, så jeg gikk lei og begynte og skim lese i stede. Som da gjør at jeg føler jeg kanskje har gått glip av noe :S (I know er litt min egen skyld, kan jo bare la være og skim lese, men er ikke så lett når man først har mistet fokus)
En annen ting jeg ikke likte var karakterene. Vi hoppet i mellom flere mennesker. Hvilket forsjåvit var greit, men samtidig litt forvirrende. Men følte liksom ikke noe connection til noen av dem.
Annet en når han forklarte Esmeralda ble jeg helt Wauww.. Og når man hørte om Quasimodo ble jeg helt Awww.. stakkar. Men de andre ble jeg bare lei. Var alt for lite Esmeralda og Quasimodo :P hehe

Ble også ganske sjokert over hvor handlingen bar seg hen. Hadde hørt at historien var helt anderledes en Disney`s versjon, men hadde aldri forestilt meg dette :) Det var overraskende. :)

Alt i alt er dette en grei bok. Og jeg er gla jeg tok meg tid til og lese den.
Jeg vil uten tvil sjekke ut flere klassikere.
+ jeg har blitt nysgjerrig på om dette er måten de skrev på den gangen. Så må sjekke ut mere :P

Sjekk også:
- Legg til på Bokelskere (ikke den riktig utgaven)
- Line`s lesesirkel

Har du lest denne klassikeren? Eller har du planer om det?
Har du lest en annen klassiker? Som du evt. kan anbefale :)







4 kommentarer:

  1. God skrevet anmeldelse:) Skal lese den jeg også, men blir nok etter påske, skal først lese "The moonstone" av Wilkie Collins. Kan anbefale en Charles Dickens bok, "Store forventninger":)Ha en fin lørdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Overveier og lese noe Charles Dickens, alle sier det er så bra :)
      Lykke til med klassikerne du også :)

      Slett
  2. Gratulerer med din første klassiker! Du startet med en som ikke er helt enkel å lese, så det er godt gjort å fullføre. Jeg har lest mange klassikere, og synes også at denne krever mye konsentrasjon. Men jeg liker den likevel.

    Jeg kan anbefale Jane Eyre av Charlotte Brontë og Greven av Monte Christo av Alexandre Dumas. Den siste er veldig lang, men det er eventyr og action fra begynnelse til slutt. Jane Austens Stolthet og fordom er en annen klassiker jeg liker godt. Dessuten er jeg enig i at Store forventninger av Charles Dickens er en god roman, og den er nok lettere å lese enn Ringeren i Notre Dame. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Så flott at du tør å forsøke deg utenfor din komfortsone, Line. Det gjør jeg alt for sjeldent.

    Jane Austens Persuasion er så langt min favoritt blant klassikerene jeg har lest(den listen er ikke så fryktelig lang). Jeg leste den på originalspråket, ganske formelt engelsk og gammelmodig selvsagt(men det er jo også en del av sjarmen). Det var litt krevende men jeg må si det var tilfredsstillende å ha kommet seg igjennom boken på engelsk. Jeg så også en filmatisering av boken underveis, noe som gjorde det litt enklere for meg å sette meg inn i handlingen følte jeg. Eller in the mood for the story kanskje :)

    SvarSlett